I fjor gikk Hadsel kommune ut i anbudsprosessen for å anskaffe en ny elektronisk pasientjournal (EPJ). Aidn var tjenesten som Hadsel kommune valgte. Avtalen innebærer en overgang til en moderne, skybasert EPJ-løsning som vil forbedre tilgangen til pasientinformasjon og effektivisere arbeidsprosessene i Hadsel. Tjenesten skal bli tatt i bruk i alle avdelinger 2. juni, 2025.
Hva er Aidn?
Aidn er Hadsel kommunen nye verktøy for digital kontakt mellom helsevesenet og deg og dine pårørende. Tjenesten gjør det enkelt å sende meldinger, samtidig som du får full oversikt over hva som skjer – når det skjer. Aidn er utviklet for å sikre sømløs integrasjon med administrative og fagsystemer, noe som eliminerer unødvendig dobbeltarbeid og gir bedre samhandling mellom helsepersonell.
«Dette er en etterlengtet endring for sektoren og en viktig milepæl. Å få på plass et moderne journal- og saksbehandlingssystem for pleie og omsorg, som er intuitivt og lett å jobbe i, er et stort fremskritt for oss. Blant annet gjelder dette bedret oversikt over pasientopplysninger og enklere journalføring. Dessuten inneholder løsningen også en kommunikasjonsdel mot pårørende der dette er aktuelt. Nå går vi all in med opplæring av ledere og superbrukere som skal lære opp øvrige medarbeidere. Dette blir intensivt og krevende i ukene som kommer, men vi gleder oss stort!» – Marion Celius
«Kjempespennende og få være lokal prosjektleder til innføring av nytt journalsystem. Vi ser frem til å gå over til å benytte Aidn» – Liv Gry Brun (lokal prosjektleder)
«Vi takker Hadsel for tilliten, og vi er veldig imponert over hva kommunen har fått til så langt i innføringen av Aidn. Etter en uke her med prosjektgruppen i kommunen og møter med flere ansatte, må vi si at dette er en utrolig positiv og motivert gjeng. Vi ser frem til et fortsatt godt samarbeid – dette blir bra!» – Ane Haugvaldstad Walle (prosjektleder i Aidn)