For å gjøre overgangen mellom grunnskole og videregående skole bedre, må de to skoleslagene samarbeide tettere, mener Hadsel kommune og Nordland fylkeskommune. Derfor inngår de nå en treårig samarbeidsavtale.
– Hovedmålet med avtalen er å få flere elever gjennom videregående skole og da er det viktig å få til en god overgang fra grunnskole til videregående skole, sier ordfører Aina Nilsen i Hadsel kommune.
– Gode samarbeidsrutiner og tettere kontakt mellom kommune og videregående skole er særdeles viktig, fordi vi har et felles oppdrag. Det er å gi den beste opplæringen vi kan og trygge rammer for de vi er her for, elevene, sier rektor ved Hadsel videregående skole, Janne A. Fredriksen-Stokkers.
Avtalen ble signert tirsdag 27. oktober og inneholder en rekke tiltak. Blant dem er:
- Gode overgangsrutiner mellom grunnskole og videregående skole som sikrer utveksling av relevante elevopplysninger for de svakest presterende elevene og for andre utsatte elever.
- Legge til rette for at elever fra ungdomstrinnet gjennom hospitering på videregående og ved bruk av Nettskolen i Nordland, kan ta fellesfag og programfag på videregående nivå, som bygger på fag i grunnskolen.
- Opprette et samarbeid mellom skoleslagene som har til formål å sammen synliggjøre og styrke samarbeidet mellom de to skoleslagene og lokalt næringsliv. I dette arbeidet skal partene sammen skal arrangere en årlig samling/konferanse for utvalgte bedrifter fra lokalt næringsliv og grunnskole/videregående skole.
- Arbeide aktivt for å ta inn lærlinger i Hadsel kommune med målsetting å øke lærlingeinntaket i kommunen med to lærlinger i avtaleperioden.
Oppvekstsjef Line J. Pedersen er glad for at det legges opp til et tett samarbeid mellom grunnskolen og videregående skole.
– Dette kommer spesielt de mest sårbare elevene våre til gode, for vi er avhengige av at de blir fanget opp i overgangen fra et skolesystem til et annet, sier Pedersen.
Hun peker også på viktigheten av at avtalen også handler om å samarbeide tettere med lokalt næringsliv.
– Like viktig som å gjennomføre skolegangen, er det å få seg jobb etterpå. Da er det viktig at elevene kjenner til alle de mulighetene som finnes lokalt, for vi ønsker jo å beholde flest mulig her i Hadsel, sier Pedersen.