Slik vil kommunen hjelpe hadselværinger å hjelpe hverandre
Hadsel kommune ønsker å hjelpe innbyggere i karantene og vil legge til rette for koordinering av frivillige, blant annet gjennom en helt ny app. I samarbeid med administrasjonen har varaordfører Lena Arntzen fått i oppdrag å lede koordineringen av dette arbeidet.
Det er laget et skjema for egenregistrering av hadselværinger i karantene, der blant annet dato for karantenestart og -slutt og årsak til karantene innhentes. Dette for å få bedre oversikt over hjem som må holde seg hjemme, men også for å innfri Helsedirektoratets krav om å lage denne typen oppdaterte lister i forbindelse med frivillig arbeid.
Skjemaet finner du her: https://forms.gle/G5mBkT9bHDC2e8Bi6
Det oppfordres til å ikke gå i detalj rundt egen helsesituasjon eller oppgi andre personsensitive opplysninger.
Den som ikke har mulighet til å registrere seg ved hjelp av skjemaet, kan ringe eller sende sms til varaordføreren på 953 64 472 for å melde inn sin karantene.
Ny app som skal fordele oppdrag
Målet er å kunne kartlegge behovet for hjelp fortløpende, slik at den frivillige innsatsen som hadselværingene allerede har gitt uttrykk for at de vil bidra med, kan rettes mot dem som trenger det.
– Rett før helga opprettet hadselværingen Renathe Eriksen facebookgruppa «I Vesterålen hjelper vi hverandre». Responsen har vært helt formidabel og svært mange har meldt seg som hjelpere. Vi ser at det er behov for at man koordinerer hjelpebehovene og de frivillige, og tar derfor i bruk appen «NyBy» som skal hjelpe oss i dette arbeidet, sier varaordfører Arntzen.
– Her kan du be om hjelp, og her kan du gi hjelp. Det er på en måte tufta på samme form for delingsøkonomi som «Aibnb» og «Uber». Det legges inn oppdrag, og så blir det opp til de registrerte frivillige si ja dersom de kan forplikte seg til å utføre det. Hjerterommet er stort i Hadsel – og nå må bare hjertene organiseres, legger hun til.
Også mulig å ringe inn behov
Det er ventet at appen er klar til å tas i bruk i løpet av kort tid, men allerede nå er det mulig å registrere seg. Både for dem med ønske om å bidra frivillig og de som har behov for hjelp, enten de er pålagt karantene eller av andre årsaker må holde seg innendørs grunnet smittefare. Kommunen melder fra når appen er kvalitetssikret og klar til bruk.
– Vi legger opp til at de som kanskje ikke er så datateknisk kyndige får mulighet til å melde behov på annen måte. Eksempelvis ved å ringe et telefonnummer. Her er vi i dialog med Hadsel frivilligforening og Hadsel Røde Kors som forhåpentligvis kan spille en viktig rolle, sier Arntzen.
For å hindre smittespredning, sikre at personvernet ivaretas og forøvrig sørge for at det hele foregår på en god og forsvarlig måte, vil det utarbeides retningslinjer for hvordan arbeidet skal foregå.
Registrering til NyBy-appen
Frivillig? Klikk her (og merk deg erklæringen om taushetsplikt)
Er du i karantene og ønsker hjelp? Følg denne lenken
Butikkene tilbyr også hjemkjøring
Butikkene i Hadsel er i ferd med å få på plass gode rutiner for bestilling og hjemkjøring av varer ved kapasitet. Kunder avtaler det praktiske.
De har oppgitt følgende kontaktinfo:
Extra Stokmarknes:
E-post: stokmarknes.extra@coop.no
Tlf: 90 98 61 11
Extra Melbu:
E-postadresse kommer
Tlf: 76 15 73 16
Rema Stokmarknes:
E-post: stokmarknes@rema.no
Tlf: 76 11 76 50 / 97 58 26 81
Rema Melbu:
E-post: Melbu@rema.no
Tlf: 76 15 00 00
Spar Stokmarknes:
E-post: spar.stokmarknes@spar.no
Tlf: 76 15 25 00
Snarkjøp Hennes Møysalbrua:
Tlf: 95 80 65 55
Coop Prix Stokmarknes (informasjon hentet fra hjemmeside):
E-post: stokmarknes.prix@coop.no
Tlf: 76 11 79 09