Tidslinje over prosessen fra kommunestyret fattet verbalvedtak om ekstern utredning i kommunestyret frem til stengingsvedtaket.
Sak om stengingsvedtaket og dokumenter i saken finner du her: https://www.hadsel.kommune.no/innlandet-skole-stenges-etter-ny-rapport/
Hva skjer med elevene nå?
Administrasjonen er i gang med å se på alternativer og hvilke lokaler som kan brukes. Målet er å få til et skole- og barnehagetilbud på Innlandet fra påske og ut skoleåret, slik at dette går minst mulig utover barna.
Et lokale det kan være mulig å få godkjent innen kort tid er Innlandet alderssenter og det blir derfor sett på om det er mulig å ta dette bygget i bruk midlertidig. Å ta i bruk alderssenteret vil sannsynligvis kreve noe ombygging og administrasjonen har foreløpig ikke en midlertidig løsning klar.
En permanent løsning må tas stilling til på et senere tidspunkt.
Hvorfor stenges ikke skolen med en gang dersom den er helsefarlig?
Dette er en vanskelig avveining og et forståelig spørsmål. Helseskader fra inneklima er sjelden noe som skjer fra en dag til neste. De kommer fra påvirkning over tid. Risikoen for elevenes helse må veies opp mot de negative følgene det har for elevene om skolen stenges fra en dag til neste. Vedtaket er gjort med sikte på en balanse mellom å ikke utsette elevene for risiko, og samtidig gi nok tid til at en overgang/alternativ ordning kan komme på plass.
Kan dette ha påført ansatte/elever helseskade allerede?
Det ble ved skolestart gjennomført målinger og innført noen strakstiltak for å sikre luftkvalitet. Det er ikke grunn til å tro at noen har blitt påført varige helseplager/skader av å oppholde seg i bygget så langt. Dårlig inneklima og dårlig standard på bygg kan påvirke konsentrasjon, trivsel og læring. I noen tilfeller kan det forverre eksisterende plager som astma. Dette er ting som blir bra igjen når inneklimaet bedres.
Hvorfor er ikke dette en politisk sak?
Kommunedirektøren har plikt til å iverksette tiltak etter kommuneoverlegens vedtak for å finne midlertidige løsninger. Elevene har krav på opplæring og må gis et tilfredsstillende tilbud. Dette arbeidet har kommunedirektøren startet umiddelbart. Kommunestyret ble orientert skriftlig samtidig som Samarbeidsutvalget på skolen ble orientert tirsdag og vil få en orientering i kommunestyret på torsdag. Nå handler det om å løse den midlertidige akutte situasjonen. En permanent løsning blir det kommunestyret som må bestemme.
Hva skjer med de ansatte?
De ansatte får beholde jobbene sine og det vil være tett dialog med rektor om prosessen videre. Ansatte har også krav på et forsvarlig arbeidsmiljø. Kommuneoverlegens formelle tilsynsansvar gjelder kun elevene, ikke de ansatte. Det er erfaringsmessig likevel grunn til å tro at Arbeidstilsynet ville hatt en relativt lik konklusjon for situasjonen de ansatte.
Er dette en permanent eller midlertidig ordning?
Vedtaket gjelder permanent stenging. Løsningen for skole/barnehage etter 27.mars vil være midlertidig, og vare inntil kommunestyret gjør et endelig vedtak om hvordan tilbudet skal organiseres.
Er Innlandet alderssenter godkjent som skole/barnehage-bygg?
Kommunen har tidligere gjort utredninger som viser at deler av bygget og uteområdet i Møysalveien 3288 egner seg som lokaler for skole og barnehage, og vil kunne fylle de krav som stilles. Det er likevel noen formelle prosedyrer rundt dette. Kommunen vil jobbe med de instanser som er naturlig å involvere, slik som Vegesenet, Arbeidstilsynet og andre, med mål om å få saken fort behandlet. Det kan ikke på det nåværende tidspunkt garanteres at alle formelle godkjenninger er på plass til 27.mars.
Hva medfører en eventuell samlokalisering med Innlandet alderssenter for beboerne på alderssenteret?
Ved en eventuell samlokalisering av barnehage/skole på alderssenteret, må dette området skilles fra beboernes leiligheter, for eksempel ved å bruke enden av korridor og lukke mot leilighetene. Det kan innebære behov for intern forflytning innad for å frigjøre leiligheter, men det er det for tidlig å si noe om nå. Fra sektor helse og omsorg sitt synspunkt kan en slik samlokalisering ha med seg positive elementer. Jf. kvalitetsreformen «Leve hele livet» (Meld. St.15), er det ønskelig å etablere generasjonsmøter, dvs. møteplasser mellom unge og eldre i dagliglivet.
Er det aktuelt å flytte elevene til Stokmarknes?
Kommunestyret har vært tydelige på at de ønsker en løsning på Innlandet, så det er en slik løsning det jobbes med. Om elever selv skulle ønske å flytte til en annen skole, er det kapasitet ved både Stokmarknes, Sandnes, Melbu og Strønstad.
Kan utearealet eller gymsalen fortsatt brukes?
Det er gjort unntak for gymsalen. Denne kan fortsatt brukes til kortere opphold som til kroppsøving eller fritidsaktiviteter utenom skoletid.
Er det aktuelt å selge skolebygget?
Det er ikke noe som har vært prioritert å se på foreløpig og det vil være avhengig av hvilken permanent løsning kommunestyret velger. Det viktige nå er å finne alternative lokaler som er helse- og sikkerhetsmessige forsvarlige for barn og ansatte.
Hvordan vil dette gå ut over elevenes læring, vil de miste undervisningstid og/eller tilbud ifm dette?
Elevene har rett på undervisning etter opplæringsloven. Oppvekstsjef og rektor vil se på hvordan det er mulig å gi på en god måte. Noe avvik, når det kommer til mat- og helse og undervisning som krever spesialrom, er det grunn til å tro at en ikke vil klare å unngå med en midlertidig løsning.
Hva slags medvirkningsprosess har det vært/skal det være? Hvorfor var det ikke mulig å være med da tredjepartskontroll ble gjennomført?
– En tredjepartskontroll, som er arbeidet Byggteam Hadsel har utført, skal være en uhildet undersøkelse. Oppdragstaker utarbeider sin rapport basert på sin egen faglige vurdering og observasjon av bygget. Rapporten er supplert med en brannteknisk vurdering og en rapport fra rørlegger Kristian G. Olsen.
– Kommunestyret har i verbalforslaget presisert at undersøkelsen må gjennomføres av en part som ikke har vært involvert tidligere.
– Administrasjonen har ikke vært med eller påvirket resultatene.
– Kommunedirektøren ber Samarbeidsutvalget om å komme med innspill om medvirkningsprosess fremover.
Hvilke økonomiske konsekvenser medfører stengingsvedtaket ?
Driftsmessig antas det ikke at en midlertidig løsning vil koste særlig mer enn dagens drift. Det er imidlertid usikkert hvor mye tilpassing/ombygging som vil kreves i alternative lokaler. Dette er noe vi må se på når vi vet mer om hvilken midlertidig løsning en velger. Kommunestyret har i styringsdokumentet avsatt åtte millioner til Innlandet skole som det kan bli behov for å bruke litt av i situasjonen vi står i.