Målet er at du skal sikres trygghet i den livssituasjon du er i, og være i stand til å bo i eget hjem lengst mulig. Tjenestekontoret vil i samarbeid med deg vurdere om trygghetsalarm vil være riktig tjeneste. I vurderingen vil det legges vekt på:
- Sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp
- Reell fare for fall
- Problemer knyttet til utrygghet og engstelse
Trygghetsalarm er en teknisk innretning som har eget sim-kort mot mobilnettet. Innretningen består av en alarmboks og en alarmknapp. Trygghetsalarmen fungerer ikke utenfor egen bolig. Ved behov for alarm utenfor egen bolig kan det søkes om GPS-alarm som er en ekstra tjeneste.
Ved bruk av alarmen, åpnes det for en toveis kommunikasjon mellom alarmsentralen og bruker gjennom alarmboksen. Utrykning i forbindelse med alarm utføres vanligvis av hjemmetjenesten. I enkelte tilfeller er det gjort avtale om at pårørende, naboer, eller andre skal stå for utrykningen. Dette gjelder de deler av kommunen som ikke har døgnkontinuerlig tilbud om hjemmetjeneste.
Nærmere beskrivelse av tjenesten:
Serviceerklæringer – vedtatt av kommunestyret 18.2.21
Søknad
Søknadsskjema helse- og omsorgstjenester
Søknad om trygghetsalarm rettes til Tjenestekontoret for omsorgstjenester.
Priser/gebyrer
Du betaler en egenandel.
Dersom du mister tilbehør til alarmen, eller noe blir ødelagt, vil du bli fakturert for kostnadene dette medfører.