Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
A A A
Sist oppdatert 22. sep. 2021 kl. 19:05

Informasjon om koronasituasjonen fra Hadsel kommune

Hadsel kommunes koronatelefon:  417 04 502 (åpen hverdager 08.30-11.00 og 13.00-14.30)

Informasjon om koronavaksinering (vaksinasjonstelefon: 41 70 44 45, betjent hverdager 12.00 - 15.30). 

Klikk her for venteliste og timebestilling

Information in English

Les mer...

Bjørns herlige havbilde var det aller beste i 2019

IMG_7477.jpg

2019-12-20

I konkurranse med mange hundre andre #heiahadsel-bilder, var det et blinkskudd av Bjørn Eide (54) fra Melbu som ble kåret til det beste i 2019.

– Jeg er rørt og stolt. Jeg så ikke denne komme i det hele tatt. Det er fantastisk. Jeg håpet selvfølgelig, men det var veldig overraskende og hyggelig, sier vinneren.

Eides bilde av en måse som forsyner seg av overskuddet fra menneskets fisketur sikret ham seieren i fotokonkurransen HeiaHadsel2019. Med god margin.

Nøye planlagt

Det ble avgitt 408 stemmer i løpet av avstemningsperioden, der det kun var mulig å stemme én gang. Vinneren fikk 32,6 prosent av stemmene i konkurranse med de seks andre månedsvinnerne. April-vinner Samuel Kristiansen kom på andreplass med 21,1 prosent, mens Mariann Joakimsens 20,8 prosent betydde tredjeplass.

54-åringen fra Melbu forteller at det ikke var noe spontanknips som ga ham heder, ære og førstepremien som i år var et speilreflekskamera sponset av Elkjøp Stokmarknes.

– Dette er noe jeg har hatt i tankene en god stund, selvfølgelig inspirert av fotograf Audun Rikardsen (se hva han mener ved å klikke på denne lenken). Han har spesiallaget utstyr som jeg ikke har tilgang på, men jeg hadde noe som jeg mente burde funke, husker Eide.

HeiaHadsel-vinneren brukte et GoPro-kamera, montert i en glasskuppel, for å fange blinkskuddet som altså viser den sultne måsen over og under vann i ett og samme bilde. 

– Jeg var ute med sønnen min for å fiske sei i starten av juli, og vi fikk en hel masse som vi sløyde. Jeg rigget så til fotoutstyret, og fikk sønnen min til å kaste sloet en meter foran kameraet som var innstilt på å ta bilde hvert sekund. At det skulle bli sånn klaff på første forsøk hadde jeg overhodet ikke trodd, sier han.

VinnerJul.jpg

– Symboliserer Hadsel på flere måter

Eide la ut bildet på Instagram og tagget blant annet #heiaHadsel. Noe som sørget for at han etter hvert ble månedsvinner for juli og kvalifiserte seg til årsfinalen. Det var imidlertid flere enn vår egen fotojury som la merke til det flotte fotoet.

– Telefonen begynte å ringe. Det var NRK, VG og alt mulig rart. Da skjønte jeg at det kanskje var et brukbart bilde. Det var veldig artig, sier han.

Kommunedirektør Ola Morten Teigen var glad for å kunne dele ut premien til den verdige vinneren.

– Bildet er spektakulært og det er «Hadsel» på flere måter. Bildet symboliserer oss med både hav under overflaten og sjøfuglene, som vi har veldig mange av, over vannskorpa. Måsen lever av havet, slik som oss. Størstedelen av vår industri handler om havet, i form av mat og arbeidsplasser. Slagordet vårt er jo også «Et hav av muligheter», og jeg er veldig fornøyd med det, fordi det sier veldig mye sant, sier Teigen.

Årets vinner innrømmer at han i ettertid har prøvd å ta flere slike bilder, men uten særlig vellykket resultat.

– Hva er drømmemotivet?

– Det er nok spekkhoggeren, jeg har vært på jakt etter den. Men jeg tror ikke jeg kommer til å legge ut på svøm sammen med dem. Så ivrig etter bildet er jeg ikke. Men laks under vann, med arbeidere som jobber over hadde vært stilig. Vi har jo Nordlaks, så det er en gyllen mulighet der. Jeg har laks i tankene, så skal vi se hva vi klarer å få til, smiler Eide lurt.

– Konkurransen er med på å vise hva vi har

Melbumannen er glad for kommunens initiativ til å dra i gang HeiaHadsel, som i tillegg til å være en årlig fotokonkurranse kan ses på som en positivitetskampanje for å vise fram hva Hadsel har å by på.

– Det gir inspirasjon til å komme seg ut i vår fantastiske natur, og samtidig kan folk sammen bidra til å vise hva vi har rett rund oss. Mangfoldet i kommunen, mener Eide.

Kommunedirektør Teigen hadde i tillegg til nytt kamera, med seg flere HeiaHadsel-effekter til Eide, slik at han om mulig kan bli en enda bedre ambassadør for budskapet og emneknaggen.

Om noen måneder vil den tredje utgave av fotokonkurransen være i gang. Årets vinner oppfordrer alle til å bruke emneknaggen #HeiaHadsel for å dele bilder og delta i konkurransen.

– Selvfølgelig oppfordrer jeg folk til å være med, vi er avhengige av å vise hva vi har her. Både i dagliglivet og på fritiden finnes det motiver hele tiden som det er verdt å vise fram til andre.

 

resultater2019.png 

Tip a friendTips en venn